Arnaud van der Vecht: zo win je van de gevestigde orde

In deze aflevering een gesprek met Arnaud van der Vecht, oprichter van reclamebureau New Message, beachcruisermerk Johnny Loco, en investeringsmaatschappij Nederlands MerkGoed. We spreken over marketing, over hoe je dat anders kan doen, en hoe je als nieuwkomer in een volwassen markt kan winnen van de gevestigde orde. Arnaud van der Vecht heeft dat meerdere keren gedaan, en met succes.  De onconventionele acties van NewMessage haalden de voorpagina van de dagbladen en met Johnny Loco heeft hij Nederland geleerd dat een fiets ook stijlvol mag zijn. In dit interview vertelt hij waarom Apple, RayBan en Patrick Kluivert hém bellen voor een deal. En we nemen waanzinnige guerilla marketing cases door, die elke marketeer uit zijn hoofd zou moeten leren. Gelukkig wordt Arnaud niet gehinderd door valse bescheidenheid, maar daarnaast durft hij ook te praten over zijn fouten, en zijn twijfels.

Shownotes
00:01:16 De rode draad van het succes van Arnaud: disruptief zijn
00:04:25 Hoe het begonnen is: het reclamebureau New Message

00:11:29 Pitchen tegen de gevestigde orde in de reclamewereld
00:12:20 De doorbraak: guerilla actie voor supermarkt Dirk van den Broek
00:19:18 Het risico van het voor-financieren van werk dat is ondergebracht bij een andere partij en wat te doen als dat misgaat.
00:27:07 De campagne voor Binck Bank
00:33:15 De start van Johnny Loco
00:43:41 Maak van een beursstand een evenement
00:46:42 De positionering van Johnny Loco
00:48:00 Hoe je je product als communicatie medium kan inzetten
00:50:42 Waarom Patrick Kluivert belt voor een deal
00:56:41 Hoe je kan sturen wie je eerste gebruikers zijn
00:58:53 De joint promotion met KLM
01:05:58 Productie: in Nederland of in het Verre Oosten?
01:11:04 Nederlandse merken die te weinig aandacht krijgen van de internationale eigenaar
01:14:43 Nederland MerkGoed
01:15:30 Het limonademerk Ranja
01:20:12 Uitbreiding van Nederlands MerkGoed
01:21:40 Hoe kom je op nieuwe ideeën?
01:24:20 Het gaat er niet om of je business kan halen uit een idee, maar dat je dat snel kan doen
01:25:53 Ga nooit naar de bank in de eerste fase van je bedrijf
01:26:28 Wat zou je doen als je helemaal opnieuw zou moeten beginnen?

Links

Linkedin profiel
Nederlands MerkGoed
Johnny Loco ads

Paulien Cornelisse: hoe ondernemerschap en creativiteit elkaar versterken

Wouter Robers: kansen in Cleantech