Bastiaan houdt er van om nieuwe ideeën te bedenken en die vervolgens in praktijk te brengen. Zijn ondernemerschap is in verschillende organisatievormen tot uiting gekomen:

Als zelfstandig ondernemer heeft hij een boutique research agency opgezet waarmee hij voor onder andere Coca Cola, Procter&Gamble, SaraLee, Philips, Samsung, T-Mobile, en KPN analyseerde hoe veranderingen in een winkel invloed hebben op het gedrag van winkelbezoekers.

Als Freelancer heeft hij bedrijven als Funda, Vodafone en Sanoma geadviseerd in de ontwikkeling van hun productportfolio.

Als manager marketing heeft hij bij KPN het merk Simyo van nul tot honderd duizend klanten laten groeien.

Tegenwoordig combineert hij ondernemerschap met een vaste baan. Bij RELX - een wereldwijde provider van data en analytics oplossingen - is hij verantwoordelijk voor de product ontwikkeling van een business met een jaarlijkse omzet van 1,8 miljard dollar op het gebied van online tools voor wetenschappers. Daarnaast leidt hij Voiceover Toolbox, een dienst die makelaars uit de VS voorziet van geautomatiseerde vastgoed presentaties met natuurlijk klinkende voiceovers.

Bastiaan is geïnteresseerd in mensen en hun ideeën. Hij verzamelt inspirerende verhalen en zijn podcast is een poging deze verhalen met anderen te delen.